Naturligt Kreativ webbyrå

Ska du köpa hemsida? 12 saker att fundera på innan köpet

  1. Vad är syftet med din hemsida? Fråga dig själv: vad vill du att dina besökare ska göra innan dom lämnar din hemsida? Sätt upp några konkreta mål. Det behöver inte alls vara krångligt eller invecklat. Det kan till exempel vara att dina besökare ska göra en bokning, skicka ett mejl eller köpa en produkt.

  2. Vem är din målgrupp? För att du verkligen ska nå fram till din målgrupp kan det vara bra att fundera på exakt vem din målgrupp är, och hur din hemsida kan anpassas för att locka just dom.

  3. Vem ska skriva text till din hemsida? Vad ska det stå? Vad vill dina besökare veta? Vem som skriver texten till din hemsida kan påverka hemsidans kostnad. Om webbyrån ska skriva texterna kan kostnaden bli högre.

  4. Vilka bilder ska du ha på din hemsida? Ska du fotografera nya eller använda en bildbank? Behöver du ta bilder på personal och lokal? Även bilder är något som kan påverka hemsidans kostnad.

  5. Har du en domän eller behöver du köpa en ny? Om du behöver en ny domän behöver du fundera på vad den ska heta.

  6. Vilken CMS ska du använda? Det kan kanske kännas lite tekniskt, men det är nämligen så att det finns olika system för att hantera innehållet på en hemsida. Vi använder WordPress, och vi föreslår att du också gör det (trots att det kan vara lite krångligt för en som inte vet hur det funkar – men det är ju därför vi finns!).

  7. Hur ska hemsidan se ut? Fundera på färg, form, typsnitt, design, layout. Kika på hemsidor som du tycker har snygg design och skriv ner vad det är med hemsidorna du gillar.

  8. Vilken känsla vill du förmedla? Din önskade känsla påverkar både text, design och bilder. Ska din hemsida kännas tuff och seriös? eller kanske modern?

  9. Vilken webbyrå ska du välja? Ditt val av webbyrå kan ha en stor påverkan på hur resultatet blir. Här kan du läsa mer om hur du hittar en bra webbyrå till dig och ditt företag (eller kontakta oss, vi hjälper såklart dig!).

  10. Ska du driva hemsidan eller behöver du hjälp med det? När hemsidan är färdig behöver den ofta löpande underhåll och uppdateringar. Fundera på om du har tid att göra det själv, eller om du behöver hjälp med det. 

  11. Vad får hemsidan kosta? Kostnad brukar vara ett ganska svårt område. Det är bra att ha en budget så att din hemsida inte kan kosta hur mycket som helst. Här kan du läsa mer om hur mycket en hemsida brukar kostar. 

  12. Hur ska du marknadsföra hemsidan när den är färdig? Det är vanligt att man tror att besökare ska dyka upp av sig själv så fort hemsidan är färdig, men så är det inte. Hemsidan behöver marknadsföras för att nå ut till människor. Ska du marknadsföra din hemsida själv, eller behöver du hjälp med det?
Dela inlägget:
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Frida Bredesen

Frida Bredesen

Är grundaren till Naturligt Kreativ Webbyrå. Brinner för att skapa vackra och användbara webbplatser. Här på Naturligt Kreativ ansvarar hon för det mesta som har med webben att göra. Här kan du läsa mer om Frida.
Frida Bredesen

Frida Bredesen

Är grundaren till Naturligt Kreativ Webbyrå. Brinner för att skapa vackra och användbara webbplatser. Här på Naturligt Kreativ ansvarar hon för det mesta som har med webben att göra. Här kan du läsa mer om Frida.

Du kanske också gillar...

Missa inte nästa inlägg!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att få tips, nyheter och erbjudanden i din inkorg – helt gratis! Perfekt för dig som är egenföretagare. Här kan du läsa vår integritetspolicy.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *