Hur du hittar rätt webbyrå för dig – En steg för steg guide

Att hitta en bra webbyrå kan vara svårt, inte minst för små företag. Det är en ständig dragkamp mellan pris, produkt, support och rättigheter. I den här guiden ger jag dig tips och råd som hjälper dig avgöra vilka webbyråer som är bra och hur du hittar rätt webbyrå för just dig och ditt företag.

En sak är vi nog överens om – ditt företag bör ha en webbplats. Oavsett vilket sorts företag du driver är det viktigt att dina kunder (och kanske framförallt blivande kunder) kan hitta dig på nätet, och läsa om vem du är och vad du erbjuder. Men en bra webbplats är mer än det du ser på ytan. En bra webbplats är anpassad efter sin målgrupp och har en noggrann genomtänkt design, struktur, funktion och text. Sen får vi inte glömma domän, webbhotell, SEO, hastighet och allt annat som finns bakom kulisserna på en webbplats. Att bygga en bra webbplats kräver både kunskap och erfarenhet, och det är inget som sker över en natt.

I många fall är det bäst att lämna webbplats-bygget till dom som kan det allra bäst, nämligen en webbyrå. Men vilken webbyrå ska du välja? Det finns en hel uppsjö av webbyråer i Sverige som alla har sina fördelar och nackdelar. I den här guiden ger jag dig tips och råd som hjälper dig se vilka webbyråer som är bra och hur du hittar rätt webbyrå för dig och ditt företag.

Nu tänker du säkert att detta är ett inlägg som ska övertala dig att välja vår webbyrå.

Så är det inte. Självklart vill vi gärna hjälpa dig och vi tar gärna emot ett mejl eller samtal – men vi är också väl medvetna om att vår webbyrå kanske inte är rätt för dig. Med det här inlägget vill jag ge dig tips på hur du hittar rätt webbyrå för just dig.

1. Sök för att hitta potentiella webbyråer

Det första steget är att hitta potentiella webbyråer som du ska kontakta. Det är faktiskt inte så enkelt som det låter – det kan tyckas självklart att man ska söka på Google, men dom byråer som finns högst upp i Googles resultatlistor behöver inte alls vara rätt byrå för dig. För vissa småföretagare kan stora byråer kännas övermäktigt och dyrt, vilket innebär att dem tenderar att undvika många av de byråer som toppar resultatlistorna på Google. För att hitta en webbyrå genom Google skulle jag föreslå att söka på webbyrå + namnet på din stad/län/annat. Då kan du hitta en lokal webbyrå där du kan boka ett personligt möte. Du kan även söka på webbyrå + din bransch för att se om det finns webbyråer som nischar sig på din bransch.

Det finns andra sätt att hitta webbyråer som inte involverar att söka på Google. Jag föreslår att titta på webbplatser som du gillar, eller webbplatser inom din bransch, för att se vilka webbyråer som byggt dessa. Det är även en bra idé att prata med vänner och bekanta om deras erfarenheter med webbyråer, eller fråga i Facebookgrupper. Här kan du läsa mer om var du ska leta för att hitta rätt webbyrå för dig.

2. Sålla bort webbyråer som inte känns rätt

Det vanligaste är att webbyråns webbplats blir det första du ser. Det är oftast deras webbplats som hjälper dig att avgöra om du ska ta kontakt eller inte. Du kan lära dig mycket om en byrå genom att undersöka deras webbplats, men det finns vissa saker du borde hålla ett extra öga på. Första intrycket är såklart viktigt – tycker du att deras webbplats är fin? Har dom fina webbplatser i sitt portfolio/kundcase? Det är också en bra idé att läsa om hur de arbetar och om de kan hjälpa dig med mer än bara en webbplats. Många webbyråer kan ofta hjälpa dig med fler saker, som t. ex. annonsering, sociala medier, grafisk design och digital marknadsföring. Kolla gärna också vad deras tidigare kunder säger om webbyrån. Här kan du läsa mer om vilka varningstecken du borde akta dig för när du ingår avtal med en webbyrå.

I det här steget kommer du säkert hitta byråer som du tycker mycket om, och byråer som du tycker mindre om. De byråer som ger dig ett dåligt första intryck borde du stänga ner direkt. De byråer som ger dig ett positivt intryck borde du kontakta. Man kan lära sig mycket om en webbyrå genom att prata med dom, och er kontakt blir ytterligare ett sätt för dig att avgöra om det är rätt byrå för dig eller inte. Det finns en stor chans att ert samarbete blir långvarigt, och det är därför viktigt att du känner att ni klickar. Är det här personer som du vill arbeta med? Ett positivt tecken är också om byrån visar intresse för dig och ditt företag, att dom ställer mycket frågor och att dom vill lära känna dig.

3. Be om offerter och jämför

Vi föreslår att du väljer 3-4 webbyråer som du gillar bäst och be dom om en offert på tjänsten du vill köpa. När du har 3-4 offerter blir det enklare för dig att jämföra exakt vad byråerna erbjuder och till vilket pris. Kom ihåg att det billigaste alternativet inte alltid är det självklara valet, titta hellre på vad byråerna erbjuder och hur supporten ser ut. Många gånger när det gäller den här typen av tjänst så får du vad du betalar för, och det kan ibland vara bra att lägga en extra summa för att jobbet ska utföras ordentligt. Detta betyder dock inte att det dyraste alternativet är rätt heller. Följ din magkänsla, och välj det alternativet där du får en bra tjänst för ett bra pris. Här kan du läsa mer om vad som är en rimlig kostnad på en webbplats.
Dela inlägget:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bild_Frida

Frida McIntosh Lannerström

Grundare av Naturligt Kreativ

Designer och webbutvecklare på Naturligt Kreativ Webbyrå. Brinner för att skapa vackra och användbara webbplatser.

Du kanske också gillar...

Ska vi skapa något tillsammans?

Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi snart av oss ♡