Vad kostar en hemsida?

En hemsida kan kosta allt mellan några tusenlappar till hundratusentals kronor.  Det finns mycket som kan påverka vad en hemsida kostar, bland annat funktioner, design, antal sidor och sökmotoroptimering. De flesta företagare drömmer nog inte om att starta nästa Facebook eller Blocket, så vi fokuserar på de prisklasser som känns mest rimliga, mellan 0 – 30 000 kr. 

Under 10 000 kr

En hemsida som kostar mindre än 10 000 kr kan anses vara en ganska billig hemsida. Då kan du förvänta dig en design baserad på en befintlig mall och funktioner som inte är mer avancerade än ett kontaktformulär eller kanske en enkel blogg. Kanske 4-5 undersidor med en enkel design och få bilder. Inga större krav på SEO. Detta passar företag som inte har så höga krav eller hög budget. Kanske behöver du bara finnas på webben, men inte mer än så.

10 000 kr - 20 000 kr

Nu när vi börjar komma upp i pris kan man förvänta sig en mer avancerad hemsida. En hemsida till det här priset har en mer planerad struktur och design. Hemsidor i den här prisklassen är ofta fortfarande baserade på mallar, men mallen är anpassad och vidareutvecklad för att vara optimerad för hemsidans mål och syfte. Hemsidan har fler avancerade och anpassade funktioner. Här lägger man också ner mer tid på bilder, texter, sökoptimering, design och detaljer. Hemsidan har även en mer avancerad mobilanpassning. Många gånger ingår även support i dessa prisklasser, och du får guidning så du kan lära dig att göra uppdateringar på hemsidan själv. Vi säljer oftast hemsidor inom den här prisklassen, och vi tycker det är den bästa för små företag. 

20 000 kr - 30 000 kr

Hemsidor i den här prisklassen har ofta samma egenskaper som i den förra prisklassen, men nu handlar det ofta om hemsidor med mer avancerade funktioner. Det gäller t ex e-handelssidor, bokningssystem, forum, större bloggar eller andra hemsidor som kräver mer avancerade funktioner. I den här prisklassen finns även mer utrymme för att jobba på hemsidans design och användarupplevelse, såväl som SEO och copywriting.

Varför ska jag köpa en så dyr hemsida?

Det är vanligt att små företag gör sina hemsidor själva. Det är helt förståeligt – en hemsida kan vara en väldigt dyr utgift för ett litet företag. Du kan bygga din hemsida själv och komma billigt undan. Du kan t ex köpa domän och webbhotell för 400 kr per år, använda WordPress som är gratis och köpa ett tema som är en engångskostnad på ca 500 kr. Sen finns det även tjänster som t ex Wix där du kan köpa en hemsida ännu billigare. Men hur bra blir egentligen resultatet?

Sanningen är att personer som inte har erfarenhet eller kunskap inom webbutveckling och webbdesign helt enkelt inte kan bygga lika bra hemsidor som de som har det. Konstigt vore det ju annars. När du köper en hemsida av en webbyrå är det ofta just deras kunskap du köper. En webbyrå vet hur din hemsida ska byggas, struktureras och designas för att på bästa sätt uppnå sitt syfte och  mål. Webbyrån vet också vad som krävs för att hemsidans funktioner ska fungera på rätt sätt. Dom vet också hur man gör hemsidan är snabb och säker. Alla dessa aspekter är sådant som påverkar hur dina kunder ser på dig som företag. I längden lönar det sig att lägga ner en extra slant för att få en riktigt bra hemsida.

Dela inlägget:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bild_Frida

Frida McIntosh Lannerström

Grundare av Naturligt Kreativ

Designer och webbutvecklare på Naturligt Kreativ Webbyrå. Brinner för att skapa vackra och användbara webbplatser.

Du kanske också gillar...

Ska vi skapa något tillsammans?

Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi snart av oss ♡