Fyra varningstecken vid val av webbyrå

Alla webbyråer är olika och det kan vara orättvist att säga att en webbyrå är sämre än en annan. Webbyråer arbetar på olika sätt och riktar sig till olika målgrupper, men det finns ändå vissa saker man borde undvika när man ingår ett avtal med en webbyrå. Vi har tagit fram den här listan baserat på våra egna erfarenheter av att hjälpa företag ut ur dåliga dealer. Håll ett öga på dessa 4 varningstecken, så slipper du hamna i en dålig deal själv. 

De senaste åren har vi haft nära kontakt med många små företag som, helt ärligt, ingått ganska dåliga avtal med en webbyrå. Det kan kanske vara svårt att sätta stämpeln “bra” eller “dålig” på en webbyrå, alla webbyråer har sina fördelar och nackdelar. Dessutom brukar olika webbyråer rikta sig till olika målgrupper, vilket kan innebära att rätt webbyrå för dig inte alls är rätt webbyrå för din kompis. Den här listan är alltså inte för att dra någon över en kam, men kan hjälpa dig som småföretagare avgöra om du ingår en bra eller dålig deal med en webbyrå. Håll ett öga på dessa 4 varningstecken för att undvika att ingå ett avtal som du senare kanske ångrar.

1. Akta dig för bindningstid

Big no no. Vi har alltid varit tveksamma till webbyråer som har bindningstid – är kunden nöjd kommer kunden att stanna ändå, tänker vi. Du som kund borde kunna avsluta din tjänst när som helst, se till att du inte binder dig till något eftersom du då riskerar att betala för något du inte är nöjd med.

2. Du ska kunna bli självständig och oberoende

När din hemsida är färdig är det dags för löpande uppdateringar, drift och underhåll. Det ska vara upp till dig som kund att bestämma om du vill lära dig att driva din hemsida själv eller om du vill att webbyrån ska göra det åt dig. Var noga med att webbyrån erbjuder sig att visa dig hur du driver din hemsida själv så du slipper vara beroende av dom. Du borde även få alla inloggningsuppgifter som är relevanta för din hemsida. Detta gör dig oberoende av webbyrån och du kan byta webbyrå om du vill.  Observera dock att större uppdatering, t ex nya funktioner eller nya sidor, kan kräva en webbyrås expertis. 

3. Webbyrån har lite för billiga priser

Webbyråns priser kan säga mycket om kvalitén på deras tjänster. Om det känns för bra för att vara sant, då kanske det är det. En hemsida som kostar mindre än 8000 kr skulle jag nog vara försiktig med, det innebär att webbyrån snålat in på något. Se till att du är införstådd med vad det är som drar ner priset. Hemsidan kanske utgår från en färdig mall? Ska din hemsida vara väldigt liten och enkel? Ingår inte SEO? Är webbyrån nystartad? Här kan du läsa mer om vad en hemsida brukar kosta.

4. Hemsidor i portfolion känns upprepande

Om du tittar i webbyråns portfolio/kundcase kan du ofta se hemsidor som de byggt till tidigare kunder. Om hemsidorna känns upprepande kan det vara ett varningstecken. Det kan betyda att webbyrån använder samma mall på alla hemsidor oavsett vad för hemsida det är. Det innebär att webbyrån inte anpassar hemsidornas design och struktur baserat på hemsidans syfte och mål. Det kommer påverka resultatet av din hemsida och eventuellt lämna dig med en hemsida som inte uppnår dom förväntningar du hade.

Dela inlägget:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bild_Frida

Frida McIntosh Lannerström

Grundare av Naturligt Kreativ

Designer och webbutvecklare på Naturligt Kreativ Webbyrå. Brinner för att skapa vackra och användbara webbplatser.

Du kanske också gillar...

Ska vi skapa något tillsammans?

Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi snart av oss ♡