Grafisk profil, grafisk identitet eller grafisk manual. Visst har du hört talas om det, men vad betyder det egentligen?
Alla dessa termer syftar på samma sak. Det är ungefär som ett dokument med riktlinjer och regler för hur en verksamhets grafiska språk ska se ut. Om jag frågar dig; vilka färger tänker du på när jag säger “IKEA”? Låt mig gissa – gult och blått. Men vilket typsnitt tänker du på när jag säger “Coca Cola”? Visst tänker du på det klassiska kursiva typsnittet som Coca Cola använt år efter år? Det är det som är grafisk profil. Ett urval färger och typsnitt som, tillsammans med verksamhetens logotyp, bildar ett visuellt språk helt unikt för just den verksamheten. Det hjälper oss konsumenter att känna igen företag, oavsett om vi befinner oss i deras affärslokal eller ser deras reklam på tv. Testa själv; jämför ICA webbplats med deras fysiska affär. Visst ser du många likheter i färger, former, skyltar och bilder?
Varför du behöver en grafisk profil
Vad en grafisk profil består av
- En logotyp (ofta i flera varianter)
- 2-3 typsnitt
- 2-5 färger
- Symboler och/eller mönster
Hur du använder en grafisk profil
Att använda din grafiska profil är enkelt, du behöver bara följa reglerna som står där. När du till exempel ska göra ett reklamblad till din verksamhet använder du helt enkelt endast de färger och typsnitt som den grafiska profilen innehåller. Det samma gäller när du ska göra en annons på Facebook eller en Powerpointpresentation. Och det gäller, inte minst, hela din webbplats. Håll dig till din grafiska profil oavsett vad det är du skapar och du kommer märka att ditt varumärke känns mer sammanhängande, proffsig och igenkännbar.