Branding – vad det är och hur du använder det

Grafisk profil, grafisk identitet eller grafisk manual. Visst har du hört talas om det, men vad betyder det egentligen?

Alla dessa termer syftar på samma sak. Det är ungefär som ett dokument med riktlinjer och regler för hur en verksamhets grafiska språk ska se ut. Om jag frågar dig; vilka färger tänker du på när jag säger “IKEA”? Låt mig gissa – gult och blått. Men vilket typsnitt tänker du på när jag säger “Coca Cola”? Visst tänker du på det klassiska kursiva typsnittet som Coca Cola använt år efter år? Det är det som är grafisk profil. Ett urval färger och typsnitt som, tillsammans med verksamhetens logotyp, bildar ett visuellt språk helt unikt för just den verksamheten. Det hjälper oss konsumenter att känna igen företag, oavsett om vi befinner oss i deras affärslokal eller ser deras reklam på tv. Testa själv; jämför ICA webbplats med deras fysiska affär. Visst ser du många likheter i färger, former, skyltar och bilder?

Varför du behöver en grafisk profil

Att ha en genomtänkt grafisk profil som du använder konsekvent i din verksamhet gör att dina kunder känner tillit till ditt varumärke. Det ser även mer proffsigt ut – forskning visar att konsumenter dömer varumärken utifrån det visuella mer och mer. Idag kanske du förlorar kunder bara genom att inte ha en tillräckligt tilltalande webbdesign som dina konkurrenter. Det blir även enklare för dig när du ska driva din verksamhet. Den grafiska profilen kan ses som regler för dig att följa, så att ditt varumärke blir mer sammanhängande. Den grafiska profilen visar hur ditt visitkort ska se ut, hur din annons ska se ut och hur din omslagsbild på Facebook ska se ut. Ett sätt att göra ditt arbete mer effektivt, helt enkelt.

Vad en grafisk profil består av

  • En logotyp (ofta i flera varianter)
  • 2-3 typsnitt
  • 2-5 färger
  • Symboler och/eller mönster
En grafisk profil kan vara väldigt enkel, kanske bara ett PDF dokument med några riktlinjer. Men det finns stora företag som har en grafisk profil tjock som en bok, där reglerna är hugget i sten. Där kan det vara väldigt noga att alla anställda följer dessa regler. Hur avancerad grafisk profil du vill ha, och hur strikt du ska följa den, det bestämmer du helt själv. Det blir även enklare för dig när du ska driva din verksamhet. Den grafiska profilen kan ses som regler för dig att följa, så att ditt varumärke blir mer sammanhängande. Den grafiska profilen visar hur ditt visitkort ska se ut, hur din annons ska se ut och hur din omslagsbild på Facebook ska se ut. Ett sätt att göra ditt arbete mer effektivt, helt enkelt.

Hur du använder en grafisk profil

Att använda din grafiska profil är enkelt, du behöver bara följa reglerna som står där. När du till exempel ska göra ett reklamblad till din verksamhet använder du helt enkelt endast de färger och typsnitt som den grafiska profilen innehåller. Det samma gäller när du ska göra en annons på Facebook eller en Powerpointpresentation. Och det gäller, inte minst, hela din webbplats. Håll dig till din grafiska profil oavsett vad det är du skapar och du kommer märka att ditt varumärke känns mer sammanhängande, proffsig och igenkännbar.

Hur en grafisk profil tas fram

Den grafiska profilen börjar ofta med en logotyp. Logotypen är grunden till alla element som kommer att finnas i den grafiska profilen. Det är viktigt att din logotyp harmonierar med resten av din grafiska profil. Du bestämmer själv hur din grafiska profil ska se ut. Det finns vissa former och färger som anses passa bra eller mindre bra till vissa verksamheter. T ex ska röd färg öka aptiten, alltså ett klokt val för en restaurang. Blå färg känns lugnt och seriöst, vilket kan passa en advokatbyrå. För att skapa en grafisk profil som verkligen fungerar, och passar ditt varumärke på bästa sätt, kan det vara bra att låta professionella personer skapa den. Personer med utbildning inom grafisk design, till exempel. Det är där vi kommer in i bilden – att skapa grafiska profiler är en del av vårt jobb, och vi tycker det är hur kul som helst att få knåpa på grafiska profiler 🙏
Dela inlägget:
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Frida Bredesen

Frida Bredesen

Är grundaren till Naturligt Kreativ Webbyrå. Brinner för att skapa vackra och användbara webbplatser. Här på Naturligt Kreativ ansvarar hon för det mesta som har med webben att göra. Här kan du läsa mer om Frida.
Frida Bredesen

Frida Bredesen

Är grundaren till Naturligt Kreativ Webbyrå. Brinner för att skapa vackra och användbara webbplatser. Här på Naturligt Kreativ ansvarar hon för det mesta som har med webben att göra. Här kan du läsa mer om Frida.

Missa inte nästa inlägg!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att få tips, nyheter och erbjudanden i din inkorg – helt gratis! Perfekt för dig som är egenföretagare. Här kan du läsa vår integritetspolicy.

1 reaktion på ”Branding – vad det är och hur du använder det”

  1. Tack för lektionerna! Jag har redan lärt mig hur man gör visitkorthttps://www.logaster.com/sv/ Nu går jag vidare med din hjälp!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top